سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : 91/4/19:: 5:13 عصر
نویسنده :
() نظر

110میلیارد تومان هزینه طراحی پژو 206صندوقدار  
<** ادامه مطلب... **>
اگرچه خودروسازان داخلی توانسته‌اند طی چند سال گذشته محصولات جدیدی را طراحی کنند، اما این طراحی‌ها همواره با حواشی خاصی روبه‌رو بوده و یکی از آنها به بحث هزینه مربوط می‌شود. سمند، تیبا و پژو 206 صندوقدار از جمله محصولات طراحی شده خودروسازان کشور به شمار می‌روند و از این بین، 206 صندوقدار به شکلی خاص‌تر حاشیه‌دار شد، زیرا رقم‌های کلانی در مورد هزینه طراحی آن به گوش رسید. از همین رو به سراغ مجید شیخانی مسوول پروژه این خودرو رفتیم، تا از وی در مورد 206 صندوقدار و برخی مسائل دیگر مربوط به طراحی خودرو در کشور، گفت‌و‌گویی را انجام دهیم. وی که پس از برکناری منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو، این شرکت را ترک کرد و هم‌اکنون مدیرعامل شرکت بهمن دیزل است، معمولاً موبایل خود را خاموش می‌کند، اما این بار گوشی را برداشت و البته خیلی کوتاه پاسخگوی پرسش‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» شد. به گفته شیخانی وقتی صحبت از هزینه طراحی خودرو می‌شود، منظور تمام مبالغی است که صرف آن شده است. گفت‌و‌گوی «دنیای‌خودرو» با این مدیر پیشین ایران‌خودرو را می‌خوانید.
 
آقای شیخانی! شنیده‌اید که ایران‌خودرو 500 میلیارد تومان صرف طراحی سمند کرده است؟

کدام سمند را می‌گویید؟

همان نمونه اولی که در دوره آقای غروی طراحی و زمان مدیریت آقای منطقی رونمایی شد.

خب به هر حال طراحی‌های اولیه هزینه بر است. البته یادتان باشد که این رقم فقط خرج خود طراحی نشده است، بلکه هزینه‌هایی مانند قالب‌سازی و ایجاد خط را نیز شامل می‌شود. متاسفانه خیلی‌ها اشتباهاً گمان می‌کنند هزینه‌هایی از این دست، تنها صرف خود طراحی شده، در حالی که باید بدانیم وقتی صحبت از هزینه طراحی به میان می‌آید، منظور کل مبالغ است.

در مورد هزینه‌های طراحی خودروهای داخلی، همواره بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی وجود داشته است. در این بین، هزینه طراحی پژو 206 صندوقدار که به نوعی پروژه خود شما بود، اعتراض برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو را به همراه داشت. می‌خواهم بدانم طراحی این محصول چه هزینه‌ای روی دست ایران‌خودرو گذاشت؟

حدود 110 میلیارد تومان. البته باز هم باید اشاره کنم که این هزینه شامل قالب‌سازی و تجهیز خط تولید نیز می‌شود. ما در آن زمان فقط 50 میلیارد تومان خرج قالب‌سازی و خطوط پرس کردیم، منتها باز هم برخی گمان کردند که این هزینه فقط صرف خود طراحی شده است. پروژه پژو 206 صندوق‌دار سبب شد که ایران‌خودرو به بانکی از اطلاعات جمع‌آوری شده دست پیدا کند.

حال که صحبت از پژو 206 صندوقدار به میان آمد، بد نیست به یکی از حواشی محصول جدید ایران‌‌خودرو (رانا) هم اشاره کنیم. گفته می‌شود پلت‌فرم رانا متعلق به 206 صندوقدار است، شما که خود در پروژه رانا حضور داشتید، این موضوع را تایید می‌کنید؟
ما برای طراحی رانا، کلی اطلاعات جمع‌آوری کرده و با استفاده از آنها طراحی محصول را انجام دادیم. در واقع چون می‌خواستیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم، پلت‌فرم پژو 206 را شبیه‌سازی کردیم . اگر بخواهم دقیق‌تر به پرسشتان پاسخ بدهم، باید بگویم که بخشی از خودرو «رانا» جدید است و بخشی از آن نیز به پژو 206 صندوق‌دار اختصاص دارد.

ظاهراً هم خودرو خوبی از آب درآمده؟

امیدوارم که همین‌گونه باشد. «رانا» کلا پروژه خوبی به حساب می‌آید، اما باید دید نتیجه کار چه می‌شود و آیا ایران‌خودرو می‌تواند محصول نهایی را نیز خوب از آب در بیاورد؟

مگر قرار است این‌گونه نباشد؟

منظورم این است که باید منتظر بمانیم و ببینیم رانا منطبق با اصول طراحی شده‌اش تولید می‌شود یا نه؟ به هر حال هم‌اکنون تقریباً هیچ کدام از مهندسان و آنهایی که مستقیماً پروژه رانا را زیر نظر داشته و هدایت می‌کردند، در ایران‌خودرو حضور ندارند. با این حال ایران‌خودرو باید طوری عمل کند که رانا به سرنوشت برخی خودروها دچار نشود و تولید آن نیز عقب نیافتد.
به نظر شما رانا با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد؟

این را نمی‌دانم، چون هم‌اکنون در جریان پروژه رانا نیستم.

حداقل به عنوان یکی از مهندسان پروژه رانا بگویید زمانی که در ایران‌خودرو بودید، مسوولان وقت چه قیمتی را برای آن در نظر گرفته بودند؟

محدوه قیمتی موردنظر ما بین 11 تا 5/13 میلیون تومان بود. البته قیمت 5/13 میلیون تومان به مدل فول رانا تعلق داشت.

پرسش آخرم در مورد دناست. نظرتان در مورد این خودرو که چندی پیش رونمایی شد چیست؟
 
فقط می‌توانم بگویم پروژه «دنا» طی اواخر دوره مدیریت قبلی در ایران‌خودرو کلید خورد و سه مدل جداگانه نیز داشت. به دلیل آنکه نمی‌دانم ایران‌خودرو دقیقاً کدام مدل را طراحی کرده، نمی‌توانم اظهارنظری در این مورد انجام بدهم.
 
منبع: دنیای خودرو


کلمات کلیدی :
آخرین مطالب